Samara

5 augustus 2018

Op naar de kust; Samara. Heerlijk strand met hoge golven, fantastisch! We verblijven in een kleine cottage bij een Costa Ricaans/Monacaans echtpaar in de tuin. Fijn om wat meer ruimte te hebben en eigen voorzieningen. Ook zit er een heel leuk zwembadje bij. Wel is het 2,5 km over een zeer slechte weg vanaf het dorpje. Maar dan waan je je ook in de onbewoonde wereld, compleet met prachtige jungle geluiden in de avond en ochtend (brulapen!). Omdat we hét hier zo naar onze zin hebben blijven we hier uiteindelijk 4 nachten. De eigenaren zijn heel vriendelijk, verwennen ons steeds met verse kokosnoten. Ook maken ze regelmatig een praatje, waar we helaas niet altijd veel van meekrijgen omdat ze nauwelijks engels spreken. Wel vernemen we dat hier een zwarte jaguar en een poema in de omgeving  wonen.  De jaguar hebben ze zelf drie keer gezien de afgelopen 15 jaar., de poema heeft al eens in de tuin gestaan.....We hadden twee ongenode gasten in ons primitieve cottage: schorpioenen (in de handdoek)!! Dit was wel even schrikken! Gelukkig bleken ze niet dodelijk, wel erg giftig. Daarom hadden we hele deken klop sessies voordat we op bed gingen of naar de wc 's nachts. Op onze veranda hadden we in de ochtenden en avonden onze eigen huisvriend: een enorme kikker.

We hebben prachtig gewandeld en twee rode papegaaien gespot. Veel gezwommen in de zee en lekker gegeten aan het strand deze dagen.

Toppunt was wel de dolfijnen/snorkeltour die we hebben  gedaan. Prachtig om 8 uur 's ochtend de zee op met een klein bootje. En maar schommelen op de golven. Parende zeeschildpadden gezien, een mannetjes schildpad nog zoekende naar een vrouwtje en een kudde dolfijnen. En echt fantastisch: een bultrug walvis, mannetje, vrouwtje en baby. Het mannetje sloofde zich behoorlijk uit met mooie sprongen. Het walvis seizoen start hier over een maand pas, dus we hadden echt geluk.

Vandaag hebben we na een ochtend en lunch op het strand drie uur gereden naar Rincon de la Vieja. Noodweer onderweg...slagregens.... onweer.....En heel spannend voor het eerst met onze 4 wheel drive door een rivier gereden. Gelukkig waren ter plekke tico's aan het zwemmen en zij gaven aan dat het kon, anders waren we waarschijnlijk omgedraaid en hadden we om moeten rijden. Nu aangekomen in een klein hotelletje met uitzicht op drie vulkanen en een nieuwe huisvriend, een gecko.

***Nienke***

1. Femke:
    5 augustus 2018
    Jeetje wat maken jullie veel mee! Ik ben heel benieuwd naar alle verhalen van laure en Twan als jullie terug zijn! En naar alle dierenfoto's
  2. Resi:
    5 augustus 2018
    Wat een fantastische plek is dat zo te lezen. Goed dat jullie daar 4 nachten zijn gebleven. Bij die aardige mensen, de spannende ongenode gasten, de zee met zijn bewoners. Enz.
    Je maakt wat mee. De oversteek door de rivier met de 4 wheel doet me denken aan een tv programma : de gevaarlijkste wegen van. .. .
    Vonden Twan en Laure het spannend? Ik ben heel benieuwd naar hun reacties. Heb je een foto van de auto?
  3. Resi:
    5 augustus 2018
    Kijk goed in je schoenen voordat je die aantrekt. Dat zijn geliefde plekjes voor schorpioenen, weten we uit ervaring.