Vastzitten op een tropische archipel

15 augustus 2018 - Bocas Del Toro, Panama

Het hotel in Bocas del Toro was geweldig. We hadden een huisje en het restaurant was gebouwd op een steiger boven de zee met in het midden een deel waar gezwommen kon worden en wat 's avonds mooi verlicht was zodat we de vissen konden zien zwemmen. We zaten op het tweede eiland, een minuut varen met een taxiboot vanaf Colon op het hoofdeiland.

De eerste dag zijn we naar de Aqualounche gegaan. Dit is een bar waar ze in het terras zwembaden naar de zee hebben gezaagd. Deze bar hadden we in Nederland al gevonden. Er waren 2 "duikplanken" waarmee de kids en Stein zich de middag hebben vermaakt. 's Avonds uitstekend gegeten in het hotel. De 2e dag werden we 's ochtends  met een bootje opgehaald door Eddy voor een tour. Eerst naar Dolphin bay. Veel dolfijnen daar. Daarnaar naar een plek om te snorkelen.  Prachtig koraal en kleurijke vissen. Na weer een lang stuk (En heel hard) varen kwamen we aan op Zapatena. 2 prachtige tropische eilandjes wat een beschermd gebied is. En wat een geluk hadden wij. Er kroop net toen wij aan kwamen een babyschildpad uit het ei om te beginnen aan zijn zware weg naar de zee. De schildpad had ook geluk want er zaten allemaal vogels te wachten op een lekker hapje. Ze durfden niet in de buurt te komen omdat wij er stonden. Laten kwamen er nog meer schildpadjes. Het strand was geweldig en de kids hebben heerlijk gezwommen. De tour eindigde met het varen langs sloth-island waar heel veel luiaarden leven en langs de  plek waar honderden zeesterren lagen. 's Avonds  gegeten in Colon.

Maar toen.....

Op de 3e dag bleek er een staking te zijn. De boten voeren niet en legden een ketting aan zodat niemand er langs kon. Wij konden daarom nergens naar toe en dit betekende een dagje hangen bij het hotel. Niet heel erg want het weer was slecht en Twan had hoge koorts. Volgens onze hoteleigenaar was er in de afgelopen 13 jaar nog niet eerder een staking voorgekomen en was duur en verloop onvoorspelbaar. Hierop hebben wij besloten de volgende nacht/ ochtend heel vroeg te vertrekken, voordat rond 7 uur de boel weer op slot ging.....Gelukkig lukte het ons om weg te komen, dit was nog een heel gedoe en lang wachten omdat er veel meer toeristen zo over dachten maar eind goed....al goed! Wonderwel knapte Twan ook snel op.

Stein en Nienke